Wszystkie organizacje („organizacje”) wymienione w punkcie 5, jako współsygnatariusze niniejszego Kodeksu Etycznego („Kodeks”), pragną stwierdzić, co następuje:
Jako organizacje opierające się na dobrowolnym członkostwie jesteśmy zaangażowani w utrzymywanie i promocję najlepszych praktyk coachingu, mentoringu oraz superwizji, która aktualnie podlega intensywnej profesjonalizacji i jest wspierana przez technologie cyfrowe, w tym danologię (data science) i sztuczną inteligencję (AI). Wszyscy członkowie naszych organizacji, występując w roli coacha, mentora, superwizora, trenera/firmy szkoleniowej czy uczestnika szkolenia, w ramach swojego członkostwa zgadzają się na postępowanie w zgodzie z zapisami i zasadami tego Kodeksu Etycznego.
Ten Kodeks Etyczny jest zbieżny z treścią i wymaganiami ujętymi w Profesjonalnej Karcie Coachingu i Mentoringu. Karta, sporządzona zgodnie z prawem europejskim, jest zarejestrowana w specjalnej bazie danych Unii Europejskiej, która zawiera wykaz inicjatyw samoregulacyjnych w Europie.
Kodeks został pomyślany jako dokument z zaleceniami, a nie jako dokument prawnie wiążący, który szczegółowo określa, co członek stowarzyszony może, a czego nie może zrobić. Globalny Kodeks Etyczny ustanawia oczekiwania wobec najlepszych praktyk w zakresie coachingu, mentoringu i superwizji oraz promuje rozwój najwyższej jakości profesjonalnej.
Celem Kodeksu Etycznego jest:
Kodeks Etyczny podzielony jest na pięć części, które obejmują ogólne oczekiwania naszych organizacji w stosunku do profesjonalnego zachowania i postępowania, a także listę wszystkich organizacji członkowskich, które sygnowały ten Kodeks Etyczny:
a) Ze względu na niezbędną skrótowość Kodeks odnosi się odpowiednio do:
• Klientów coachingu, mentoringu, superwizji i studentów, kiedy mowa jest o „klientach”
• Coachów, mentorów, superwizorów i firm szkoleniowych/trenerów, kiedy mowa jest o „praktykujących członkach” lub „stowarzyszonych”
• Działalności coachingowej, mentoringowej i superwizyjnej, kiedy mowa jest o „pracy profesjonalnej”
• Coachingu, mentoringu i superwizji, kiedy mowa jest o „profesji”.
b) Sygnatariusze Kodeksu mają świadomość, że terminy “profesja” i “profesjonalny” są tu używane dla działalności niepodlegających ustawowym regulacjom, lecz będących w trakcie intensywnego procesu profesjonalizacji i samoregulacji.
c) Sygnatariusze Kodeksu są świadomi, że tytuły ”coach”, „mentor”, „superwizor” nie są prawnie chronione i mogą być używane przez jakiegokolwiek praktyka, zarówno stowarzyszonego, jak i niestowarzyszonego w organizacji branżowej.
d) Każda z organizacji określi we własnym zakresie, którzy członkowie lub inni interesariusze powinni przestrzegać Kodeksu (w tym dokumencie są oni wszyscy określani jako „stowarzyszeni”).
e) Żeby prawidłowo rozumieć zapisy tego Kodeksu członkowie powinni być świadomi wewnętrznych definicji i terminologii swoich własnych organizacji, które precyzują znaczenie takich kluczowych określeń użytych w Kodeksie, jak np. coach, coaching, klient, członek stowarzyszony, mentor, mentoring, sponsor, superwizor, superwizja, szkolenie, technologia.
Kontekst
2.1 Podczas profesjonalnej pracy z klientami w jakimkolwiek charakterze stowarzyszeni będą zachowywać się zgodnie z niniejszym Kodeksem, angażując się w osiąganie poziomu usługi zgodnego z uzasadnionymi oczekiwaniami stawianymi profesjonaliście.
Kontraktowanie
2.2 Zanim praca z klientem zostanie rozpoczęta, stowarzyszeni udostępnią Kodeks klientowi oraz wyjaśnią i oficjalnie zadeklarują, że przestrzegają zapisów tego Kodeksu. Stowarzyszeni powiadomią swoich klientów i sponsorów, jaka jest mozliwość skorzystania z procedury skarg i zażaleń w swoich organizacjach.
2.3 Przed rozpoczęciem pracy z klientem, stowarzyszeni wyjaśnią i upewnią się, że klient i sponsor zna i w pełni rozumie nature i warunki kontraktu coachingowego, mentoringowego czy superwizyjnego z uwzględnieniem uzgodnień finansowych, logistycznych i dotyczących zasad poufności.
2.4 Stowarzyszeni wykorzystają całą swoją wiedzę i doświadczenie profesjonalne, żeby zrozumieć oczekiwania klientów i sponsorów procesu oraz by osiągnąć zgodę co do planu, w jaki sposób zamierzają te oczekiwania spełnić. Stowarzyszeni podejmą też starania, żeby wziąć pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych zainteresowanych stron.
2.5 Stowarzyszeni będą przedstawiali w jawny sposób metody, które stosują. Na życzenie będą gotowi, żeby przedstawić klientowi i sponsorowi informacje o wykorzystywanych standardach i procesach.
2.6 Stowarzyszeni zadbają o to, żeby długość kontraktu była właściwa dla osiągnięcia celów klienta i sponsora oraz będą aktywnie pracować nad tym, aby wzmacniać u klienta niezależność, poleganie na sobie i poczucie siły.
2.7 Stowarzyszeni zadbają o takie okoliczności („setting”), w których odbywa się coaching, mentoring, superwizja czy szkolenie, aby zapewnić optymalne warunki do uczenia się i refleksji, po to aby zapewnić wyższe prawdopodobieństwo osiągnięcia celów ustalonych w kontrakcie.
2.8 Stowarzyszeni powinni kierować się interesem klienta, jednocześnie będąc świadomi odpowiedzialności, żeby nie szkodzić interesom sponsora, interesariuszy, społeczeństwa i środowiska.
Spójność
2.9 Stowarzyszeni będą odpowiednio wykwalifikowani do pracy z wybraną grupą klientów i będą rzetelnie prezentować klientom, sponsorom, interesariuszom i innym praktykom odpowiednie doświadczenie, kwalifikacje zawodowe, członkostwo oraz certyfikaty/akredytacje.
2.10 Komunikując się z jakimkolwiek interesariuszem, stowarzyszeni rzetelnie i uczciwie przedstawią wartość, którą dostarczają jako coachowie, mentorzy i superwizorzy.
2.11 Stowarzyszeni zagwarantują, że nie przedstawiają ani nie sugerują żadnej fałszywej ani wprowadzającej w błąd informacji na temat swoich zawodowych kompetencji, kwalifikacji czy akredytacji w żadnych publikacjach, materiałach promocyjnych czy gdziekolwiek indziej. Będą przypisywać autorstwo pracy, idei czy materiałów właściwemu autorowi i nie będą przedstawiać cudzych prac jako swoich.
2.12 Stowarzyszeni będą ujawniać wszelkie konflikty interesów i będą działać w ramach prawa oraz w żaden sposób nie będą zachęcać, asystować czy mieć związek z postępowaniem, które jest nieuczciwe, bezprawne, nieprofesjonalne, niesprawiedliwe czy dyskryminujące.
Poufność
2.13 Pracując z klientami, stowarzyszeni utrzymają w najściślejszej tajemnicy wszystkie poufne informacje dotyczące klienta i sponsora, chyba że udostępnienia tych informacji wymaga prawo.
2.14 Stowarzyszeni będą zawierać jasne umowy z klientami i sponsorami na temat warunków, które zwalniają z zasad poufności (np. działania niezgodne z prawem, zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych, etc.) oraz uzyskiwać zgodę na takie ograniczenia tam, gdzie to możliwe, chyba, że przekazanie informacji jest wymagane przez prawo.
2.15 Stowarzyszeni będą przechowywać i dysponować wszystkimi zapisami dotyczącymi ich pracy z klientami, w tym plikami i wiadomościami elektronicznymi w sposób, który uwzględnia poufność, bezpieczeństwo i ochronę prywatności i pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa i uzgodnieniami, które obowiązują w związku z ochroną danych i prywatności w ich krajach.
2.16 Stowarzyszeni poinformują klientów, że poddają się superwizji i wyjasnią, że klient może być anonimowo wspomniany w tym kontekście. Klient powinien uzyskać zapewnienie, że relacja superwizyjna jest sama w sobie relacją poufną.
2.17 Jeśli klient jest dzieckiem albo dorosłym wymagającym szczególnej troski, stowarzyszeni zadbają o stosowne uzgodnienia ze sponsorem klienta lub jego opiekunem, aby zapewnić najlepszy dla tej osoby stopień poufności dostępny w ramach aktualnego prawodawstwa i troski o jego bezpieczeństwo.
Niewłaściwe zachowania
2.18 Stowarzyszeni ponoszą odpowiedzialność za ustanowienie i utrzymanie jasnych, właściwych i uwrażliwionych kulturowo granic, które dotyczą wszelkich fizycznych i wirtualnych interakcji z klientami i sponsorami.
2.19 Stowarzyszeni bezwzględnie powstrzymają się od angażowania się w jakiekolwiek romantyczne lub seksualne relacje z obecnymi klientami lub sponsorami.
Konflikt interesów
2.20 Stowarzyszeni nie będą wykorzystywać klienta, ani osiągać niewłaściwych korzyści – finansowych i niefinansowych – z relacji z nim, a także wykorzystywać danych osobowych, zawodowych lub innych danych klienta bez jego zgody.
2.21 W celu uniknięcia jakiegokolwiek konfliktu interesów, stowarzyszeni będą rozróżniać relację profesjonalną z klientem od innych typów relacji.
2.22 Stowarzyszeni będą brali pod uwagę możliwość pojawienia się w trakcie relacji profesjonalnej konfliktu interesów natury biznesowej lub osobistej i będą szybko i efektywnie na niego reagować, tak, aby ani klient, ani sponsor nie ponieśli z tego powodu szkody.
2.23 Stowarzyszeni będą brać pod uwagę ewentualny wpływ relacji z jednym klientem na relację z innym klientem i dyskutować o potencjalnym konflikcie interesów z osobami zaangażowanymi.
2.24 Stowarzyszeni będą podchodzić do konfliktów w sposób otwarty i zaakceptują konieczność wycofania się z relacji, jeśli konflikt będzie narastał i nie będzie można go efektywnie rozwiązać.
Zakończenie relacji profesjonalnej i dalsze zobowiązania
2.25 Stowarzyszeni będą respektować prawo klienta do zakończenia procesu w dowolnym momencie, uwzględniając postanowienia zawarte w kontrakcie coachingowym, mentoringowym czy superwizyjnym.
2.26 Stowarzyszeni zachęcą klienta czy sponsora do przerwania procesu coachingowego, mentoringowego czy superwizyjnego, jeśli jasne stanie się, że klientowi lepiej posłużyłaby inna forma profesjonalnej pomocy.
2.27 Stowarzyszeni przygotują klientów na zakończenie usługi, a jeśli niespodziewanie sami nie będą mogli dokończyć usługi, zaproponują plan jej dokończenia.
2.28 Stowarzyszeni są zobowiązani zaproponować aktualnym klientom rozwiązanie pozwalające na kontynuację usługi w przypadku zakończenia przez nich praktyki.
2.29 Stowarzyszeni rozumieją, że ich odpowiedzialność zawodowa trwa po zakończeniu konkretnej relacji profesjonalnej. Obejmuje ona:
• Zapewnienie umówionej poufności wszelkich tajnych, osobistych i innych informacji dotyczących klientów i sponsorów poprzez ostrożne i etyczne zarządzanie nimi.
• Unikanie jakiegokolwiek wykorzystywania zakończonej relacji tak, aby nie było najmniejszych podstaw do kwestionowania profesjonalizmu, spójności postawy praktykującego członka, ani samej branży.
• Przeprowadzenie uzgodnionego „follow up”, czyli uzgodnionej ewaluacji czy działania
Dbałość o reputację profesji
3.1 Od stowarzyszonych oczekuje się zachowania, które w każdej w chwili pozytywnie świadczy i korzystnie wpływa na reputację naszej profesjonalnej usługi oraz zapewnienia, że korzystanie z technologii jest zgodne ze standardami zawodowymi.
3.2 Stowarzyszeni będą okazywać szacunek dla różnorodności praktyk stosowanych przez praktykujących członków i inne osoby w zawodzie oraz dla różnorodnych podejść do coachingu, mentoringu i superwizji opartych na zasadach etycznych, w tym dla wykorzystania technologii danych i sztucznej inteligencji.
Odpowiedzialne działanie
3.3 Stowarzyszeni będą przestrzegać stanowiska i polityki dotyczącej prawa do różnorodności i integracji, odpowiedzialnosci społecznej i zmian klimatu wyrażanych przez ich organizacje.
3.4 Stowarzyszeni będą unikać świadomej dyskryminacji bazującej na dowolnej podstawie i będą starać się wzmacniać swoją świadomość obszarów, gdzie pojawić się może u nich dyskryminacja lub stronniczość, w tym, jeśli chodzi o używanie technologii badź nieprawidłowych czy fałszywych informacji (“fake data”).
3.5 Stowarzyszeni wezmą pod uwagę możliwość istnienia nieuświadomionych uprzedzeń i niesprawiedliwości systemowych i postarają się, żeby zapewnić ze swej strony oparte na szacunku integracyjne podejście, które obejmuje i bierze pod uwagę wszelkie różnice indywidualne.
3.6 Stowarzyszeni będą konstruktywnie konfrontować się i oferować wsparcie współpracownikom, pracownikom, usługodawcom i klientom, którzy są postrzegani jako dyskryminujący lub niechętni do wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie i działania.
3.7 Stowarzyszeni będą uważali na własny sposób mówienia, pisania i mowę ciała, pod kątem ukrytych uprzedzeń lub dyskryminacji.
3.8 Stowarzyszeni będą angażować się w działania rozwojowe, które posłużą wzrostowi ich samoświadomości w kwestii przestrzegania prawa do integracji i różnorodności, technologii, najnowszych osiągnięć w zakresie zmieniających się potrzeb społecznych i środowiskowych.
Naruszenie profesjonalnego postępowania
3.9 Stowarzyszeni akceptują fakt, że każde uchybienie potwierdzone w ramach procedury skarg i zażaleń może wywołać sankcje, włączając w to utratę akredytacj i/lub członkostwa w organizacji.
3.10 Stowarzyszony skonfrontuje się z innym stowarzyszonym, jeśli ma uzasadnione przekonanie, że ten drugi działa w sposób nieetyczny i, jeśli nie przyniesie to rozstrzygnięcia, złoży raport o tej osobie do organizacji.
Prawne i statutowe zobowiązania
3.11 Stowarzyszeni zobowiązani są być na bieżąco i przestrzegać:
• Wszystkich statutowych wymagań w kraju, w którym wykonują pracę.
• Przepisów podczas pracy z dziećmi lub dorosłymi o specjalnych wymaganiach.
• Odpowiednich polityk i procedur organizacyjnych związanych z kontekstem pracy.
3.12 W ramach możliwości danego kraju, w którym praktykujący członkowie działają, będą oni posiadali właściwe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej obejmujące ich pracę coachingową, mentoringową czy superwizyjną.
Zdolność do działania
4.1 Stowarzyszeni będą działać w granicach swoich kompetencji zawodowych. Stowarzyszeni powinni w stosownych przypadkach skierować klienta do bardziej doświadczonego lub odpowiednio wykwalifikowanego praktykującego członka.
4.2 Stowarzyszeni powinni być w odpowiedniej kondycji zdrowotnej, aby podjąć się pracy. Jeśli tak nie jest lub nie są pewni, czy mogą praktykować z powodów zdrowotnych, poszukają profesjonalnego leczenia lub wsparcia.
Stałe korzystanie z superwizji
4.3 Stowarzyszeni będą poddawać się superwizji u odpowiednio wykwalifikowanego/doświadczonego superwizora albo grupowej superwizji koleżeńskiej z częstotliwością stosownie do ich praktyki coachingowej, mentoringowej lub superwizorskiej, wymagań organizacji branżowej, do której przynależą, lub poziomu akredytacji oraz będą mieli dowody na zaangażowanie w refleksyjną praktykę.
4.4 Stowarzyszeni muszą zadbać, aby żadna inna istniejąca relacja z superwizorem – profesjonalna czy osobista – nie wpływała na jakość prowadzonej superwizji.
4.5 Stowarzyszeni będą poddawać dyskusji ze swoim superwizorem lub w ramach superwizji koleżeńskiej wszelkie dylematy etyczne oraz potencjalne lub aktualne wykroczenia przeciw temu Kodeksowi, w tym związane z wykorzystania sztucznej inteligencji i ogólnie technologii w celu uzyskania wskazówek i wsparcia.
Ciągły rozwój zawodowy i refleksja
4.6 Stowarzyszeni będą rozwijać swój poziom kompetencji coachingowych i/lub mentoringowych oraz zdolności superwizyjnych poprzez udział w odpowiednich szkoleniach i ukierunkowanych na przyszłość działaniach w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego (CPD).
4.7 Od praktykujących członków oczekuje się wniesienia wkładu w życie ich społeczności coachingowej i mentoringowej adekwatnie do poziomu ich ekspertyzy. Może to przybierać różne formy, np. nieformalne wsparcie koleżeńskie, doskonalenie profesji, prowadzenie badań, pisanie tekstów, itd.
4.8 Zrzeszeni będą systematycznie budować refleksję i oceniać jakość oraz istotność swojej pracy m.in. z wykorzystaniem informacji zwrotnej od klientów, sponsorów i zainteresowanych stron, refleksji z CPD – w celu doskonalenia swojej praktyki.
Wszelkie takie uzupełnienia nie mogą stać w sprzeczności z istotą Kodeksu oraz nie pociągają za sobą obowiązku przyjęcia ich przez innych współsygnatariuszy. Te uzupełnienia są udostępniane przez sygnatariuszy w ramach trwającej stale współpracy między naszymi profesjonalnymi organizacjami.
Więcej informacji na temat każdego z sygnatariuszy Kodeksu, w tym członkostwa, akredytacji, standardów, zarządzania i procedury składania skarg i zażaleń, można znaleźć na odpowiednich stronach internetowych sygnatariuszy.
Aktualnych sygnatariuszy Kodeksu można znaleźć tutaj:
https://www.globalcodeofethics.org/signatories/
Aby dowiedzieć się, jak zostać sygnatariuszem Globalnego Kodeksu Etycznego, skontaktuj się z: